Solisten:
- Marjorie Ginczinger – sopraan
- Yvonne Schielers – alt
- Leon van Liere – tenor
- Pieter Hendriks – bas
Orkest
- Begeleidingsorkest St. Michaël
Dirigent
- Koos van Beurden
Organist
- Bas de Vroome
Nieuwe Kerk Delft
Over de Messe Solennelle en Rossini:
Over het origineel van de Messe Solennelle, want komischer heeft een mis het licht niet gezien. Rossini stopte ondanks zijn successen al in 1829 met opera’s componeren en na omzwervingen vestigde hij zich in 1855 in Parijs met zijn tweede vrouw, het fraaie model Olympe Pélissier. Hij verkeerde voor zijn plezier in artistieke kringen en liet er de gastronomie de Tournedos Rossini na. Voor uitvoering in de privékapel vam het grafelijk echtpaar Pillet-Will in Passy – tegenwoordig het zestiende arrondissement – was Rossini toch niet te beroerd nog even een misje af te leveren. Boven het manuscript noteerde hij: ‘Twaalf zangers van de drie sekses, mannen, vrouwen en castraten, zijn voldoende voor uitvoering: dat is acht voor het koor, vier voor de soli, bij elkaar de twaalf cherubijnen.’ Bij het slot staat: ‘Lieve heer, […] is dit geestelijke of blasfemische muziek? Ik werd geboren voor komische opera, zoals U weet. Niet veel techniek, een beetje gevoel, dat is alles. Gezegend zijt Gij, en laat mij in het Paradijs.’
Luister hieronder naar het eerste deel van het Kyrie door Zangvereniging Vivace.